Isnin, 23 Mei 2016

My IMC CDI (Uma)

Capacitor Discharge Ignition.

Baru lepas bershopping beli CDI. Mulanya berminat nak beli jenis APITECH. Tetapi setelah mentelaah selama beberapa bulan dan cuba menjimatkan wang, akhirnya kecundang jua.

Credit to PITSTOP RACING.
         
Berminat dengan jenis tersebut kerana menyangkakan ianya boleh di tune dengan menggunakan bluetooth handphone. Tetapi sangkaan meleset. Jenis itu pada motosikal aku hanya boleh di tune dengan menggunakan laptop sahaja. Pada masa yang sama aku mempunyai pilihan lain. Lalu bermulalah proses pilih-memilih yang sememangnya sudah ada dalam list aku. Jenis pilihan kedua aku adalah..
i) BRT HYPERBAND
ii) UMA RACING

Setelah disemak dan bertanyakan kepada beberapa orang, akhirnya aku memilih untuk membeli CDI jenis UMA RACING. Ini kerana ianya RPM-nya boleh di tune selain mempunyai fungsi Ignition Timing settings. Harga pasaran RM380. Setelah diskaun harganya.... (rahsia) ✌ tetapi masih didalam kawasan RM300 ke-atas.
Tak jadi mengambil jenis BRT kerana ianya hanya plug & play tanpa adanya tuned button.
Apa yang istimewanya jenis UMA RACING ni adalah seperti berikut..
Ni ha aku punya!

With controller
RPM Level : 9000 hingga 18000
Timing ignition : 0 hingga 9 Advance
                              0 hingga -9 Retard

NOTE :


MAP 1 - Suitable for standard bike. Factory                      standard bike without any tuneup or                  customized.

MAP 2 - Suitable for stage 1 bike. Slightly tune                or customized.

MAP 3 - Suitable for stage 2. Generally tune or                customized.

MAP 4 - Suitable for stage 3 bike. Heavily tune                or customized.

Credit: UMA RACING WHATSAPP.



Okeylah rasanya sampai disini sahaja. Sudah ketandusan idea. Jika ada yang nak bersembang-sembang, addlah aku +60149405484 (Yan) Whatsapp